M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (2) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök

 

Uppgradering 1995 års M5

Den sista årsmodellen, 1995, fick en "ansiktslyftning" och en tämligen omfattande teknisk uppgradering. Det gällde både sedan och touring. 95:an såldes dock aldrig i några stora volymer och har därmed blivit något av en raritet och samlarobjekt, särskilt i touring-utförandet. Utseendemässigt fick bilarna en ny motorhuv och en till huven anpassad grill med bredare kromnjurar än tidigare. Exteriören kompletterades även med sidomonterade skärmblinkers vilket tidigare var extrautrustning på M5 i Tyskland (men standard i t.ex. Skandinavien) och fälgarna uppgraderas till 8 respektive 9 x 18" i M Parallelleker design med 245/40R18 däck runt om. Det s.k. Nürburgring-paketet monterades nu som standard på alla bilar, dock utan servotronic. Den 5-växlade Getraglådan som suttit i E34 M5 t.o.m. 1994 ersattes med en 6-växlad låda från Getrag och bakaxeln fick en längre utväxling än tidigare, för att matcha den nya växellådan. Bromssystemet runt om uppgraderades också med de s.k. Compound-bromsarna, vilket innebär bromsok med fyra kolvar fram och större bromsskivor runt om, 345mm fram och 328 mm bak. Tre nya kulörer erbjöds till 1995 års modell; Cosmosschwarz, Arktissilber och Hellrot. Av 1995 års M5 tillverkades 404 st. vänsterstyrda sedaner och 138 st. högerstyrda sedaner samt 209 st. i touring-modellen, samtliga vänsterstyrda.

 M5 '95 - motorhuv med bredare grilldel, 18 " M Parallelleker fälgar, skärmmonterad blinkers

Bred motorhuv och grill

Uppgraderade bromsar - fyrakolvsok med 345 mm bromsskiva fram

Fälgar M Parallelleker 37

Ny metalliclack - Cosmosschwarz

6-växlad manuell växellåda är standardmonterad på alla M5 '95

1995 års M5 som touringmodell

M5 3.8 register
M5 touring register