M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (9) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök

 

Originalfälgar till M5

M5:orna utrustades direkt från produktionsstarten med 17 tums lättmetallfälgar, som var de största hjulen som dittils monterats på en serieproducerad BMW-modell. Fälgarna var 8 tum breda runt om och däcken i storleken 235/45-17 och av märket Michelin. Fälgdesignen var helt nytänkande och fälgen bestod av tre delar; själva grundfälgen med ett femekrat, svartlackerat centrum som det sedan skruvades två olika fälgstjärnor i. Meningen med fälgstjärnorna, som designades som skovelhjul och tillverkades i lättmetall, var att de skulle rotera i en viss riktning och skapande en kylande luftström fram till bilens bromsar och därmed drastiskt minska risken för överhettning av dessa vid sportigt körsätt. En 30-procentig nedgång av värmen kring bromsarna hade påvisats i tester. Fälgtypen kallades för BMW "M-system I" och blev snabbt uppmärksammad med sitt aningen okonventionella utseende.
Tämligen snart blev det som extrautrustning tillgängligt en bredare bakfälg i storleken 9x17 med bredare 255/40-17 däck. De bakfälgarna monterades senare som standard på M5 Winkelhock. De bredare bakhjulen markeras med extrautrustningskod 781. M-system I monterades på alla M5 med 3.6-liters motorn (med undantag av 1993 års nordamerikanska M5 samt de 15 stycken s.k. Naghi-bilarna som såldes till mellanöstern).
 

M-system I


Till M5 3.8 och M5 touring arbetades fälgdesignen om något till ett mer modernare utseende.
Dock behölls grunddesignen med fem ekrar och svartlackerat centrum. Fälgstjärnorna  reducerades till en till antalet, denna med fem kaststjärneliknande utdragna ekrar som täckte grundfälgens centrum. Precis som på föregångaren så fanns fortfarande en tanke om kylluft till bilens bromsar och som M-system I så var följdaktligen också den nya fälgtypens stjärnor olika beroende på vilken sida de skulle sitta på. Den nya fälgen kallades föga överraskande för "M-system II". Fälgstorleken var samma som till M5 3.6, dvs 8x17 på båda axlarna (gäller ej touringmodellen) och 235/45-17 däck. 9x17 bak som extrautrustning fanns till denna typ av fälg, de bredare bakfälgarna ingick också om man beställde det s.k Nürburgringchassit, men var lika vanligt som enskild extrautrustning, dvs "Nürburgringfälgar" som de bredare bakhjulen i efterhand har kommit att kallas är en felaktig term. Bredare bakhjul var för övrigt standard på den nya kombimodellen M5 touring. 1992 års jubileumsversion av M5, den s.k "20 Jahre BMW Motorsport GmBH" försågs med fälgstjärnor i kulören Schwarz II istället för den vanliga silverfärgen.
 

M-system II


De smidda M-systemfälgarna levde kvar ända fram till sista årsmodellen, då de ersattes av de större 18" hjulen kallade "M Parallelleker", även de smidda. Då bilarna nu fick ett helt annat bromssystem så frångicks tanken om extra kylluft från fälgarna till bromsarna. M Parallelleker gjordes i ett stycke utan löstagbara stjärnor och i en design med tio ekrar, där ekrarna ligger två och två parallellt som fälgnamnet antyder. Storleken på fälgarna var 8x18 tum fram och bredare 9x18 tum bak. Däckstorleken var 245/40-18 runt om, de tidigare däckstorlekarna (235 och 255) slopades för att minska tendenser till understyrning. M5 touring hade som 1995 års modell identiska hjul med M5 3.8.
 

M Parallelleker


Fälgstorlekar / inpressningsdjup:

M-system I (styling 20): 8x17 ET20 fram / 8x17 ET20 bak alt. 9x17 ET22
M-system II (styling 21): 8x17 ET20 fram / 8x17 ET20 bak alt. 9x17 ET22
M Parallelleker (37): 8x18 ET20 fram / 9x18 ET22 bak

Hjulbultar: M12 X 1,5 (svarta)
Bultcirkel : 5 x 120

M-systemfälgarna kunde som eftermarknadsutrustning levereras med polerad fälgbana.
Fabrikslevererade däck var från tillverkaren Michelin.