M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (11) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök


Inredningsdetaljer till M5

Standardrattar och airbags?

Under hela produktionen hade varje årsmodell en standardratt och en ratt som kunde väljas i extrautrustningslistan. De första årsmodellerna hade på den europeiska marknaden den treekrade M-technikratten utan airbag som standard.
Som extrautrustning fanns den fyrekrade airbagratten med läderkrans (samma som till de vanliga 5-seriemodellerna).
1993 års modell hade det omvända förhållandet; alltså airbagratten var monterad som standard (då även med sömmar i Motorsport GmbH:s färger) men det gick att beställa M-technikratten utan airbag om man önskade (utan extra kostnad).
1994 och 1995 års modell fick en ny M-ratt som standard, med airbag och greppvänlig design med fyra ekrar. Även den ratten har sömmar färgade i Motorsport GmbH:s kulörer blå, lila och röd. Som extrautrustning fanns en vanlig BMW sportratt med tre ekrar och airbag. Sportratten kallad BMW "Sportlederlenkrad II" hade olika utförande på 1994 och 1995 års modell, samma designbyte skedde till de vanliga 5-seriemodellerna.
Via BMW Individual kunde rattkransar och rattcentrum beställas i olika färger och material, bl.a. mocka. Bilar med komplettläder kombinerat med M-technik II sportläderratt hade rattcentrum läderklätt i bilens inredningsfärg.

 

Standardrattar

1989-1992
M-technik II, treekrad lädersportratt (diameter 385mm)

1993
BMW läderratt, fyrekrad med airbag (samt med färgade sömmar)

1994-1995
M lädersportratt med airbag (färgade sömmar)


Extrautrustning

1989-1992
(240) BMW läderratt, fyrekrad med airbag

1993
(708) M-technik II, treekrad lädersportratt utan airbag (utan extra kostnad)

1993-1994
(255) BMW lädersportratt II, treekrad med airbag

1995
(255) BMW lädersportratt II, treekrad med airbag

Airbag i instrumentbrädan på passagerarsidan blev tillgänglig som extrautrustning sent under 1993 års modell. Den blev standard i Europa fr.o.m. januari 1995.

 

 

708 M-technik II lädersportratt - standardratt 1989-1992

 

 

708 M-technik II lädersportratt - standardratt 1989-1992

 

 

240 airbagratt med läderkrans  - extrautrustning till och med 1992 års modell (standard 1993)

 

 

710 M lädersportratt med airbag - standardratt för 1994 och 1995 års modell

 

 

255 BMW sportläderratt II med airbag - extrautrustning för 1994 års modell

 

 

255 BMW lädersportratt II med airbag - extrautrustning för 1995 års modell

 

 

Skillnader mellan olika växelspaksknoppar?

Varje M5 levererades som standard med en växelspaksknopp i greppvänlig design, klädd i svart läder och med underifrån belyst växlingsschema. Utförandet var detsamma genom hela produktionen, med undantag för 6-växlat schema på 1995 års modell. Belysningen av växlingsschemat aktiveras när parkeringsljuset slås på. Varje växelspaksknopp har BMW Motorsport GmbH:s färger i blått, lila och rött som en dekor uppe i vänstra hörnet. Växelspaksknoppen såldes också som tillbehör till vanliga 5-serien E34. Den fanns från BMW Individual som tillval i andra inredningsfärger än svart.
Växelspaksknopp i högglanspolerat ädelträ var också ett tillval från BMW Individual (i kombination med dekorlister). Träväxelspaken saknar dock det belysta växlingsschemat.

En tid efter produktionsstoppet för bilarna ersattes den ursprungliga designen. Det nya utseendet var bekant från bl.a. 5-serien E39. Den varianten började levereras som permanent reservdel till E34 M5 i samband med att originalversionen tog slut i lager. Den nyare eftermarknadsmodellen av växelspaksknopp är likadan som originalet, men med skillnaden att dekorranden med M-färger i vänsterhörnet nu är ersatt av BMW:s vanligt förekommande M-bokstav, placerad i mitten av växlingsschemat. Alla växelspaksknoppar av den här typen är alltså eftermonterade i bilen.

 

Fabriksmonterad växelspaksknopp fram till och med 1994

 

Fabriksmonterad växelspaksknopp för 1995 års modell

 

 

Inredningsalternativen*?


Beroende på typ av inredning samt färg på klädseln kan bilarna vara väldigt varierande inuti. Nedan listas detaljer kring de olika inredningsalternativens material och utföranden. Klädseltypernas beställningsnummer och olika kulörer redovisas mer utförligt under avdelningen "Om bilarna".

 

M5 3.6

Kombinationsklädsel nappaläder/tyg (standardklädsel)
Följande klätt i nappaläder: sätenas sidostöd, nackstöd fram och bak samt mittarmstöd bak.
Klätt i tyg: sätenas mittendelar samt inlägg i dörrsidorna fram och bak
Övrig inredning i konstläder. Golvmatta i velour och innertak i tyg som på de vanliga 5-seriebilarna.

Kombinationsklädsel nappaläder/tyg M5 3,6


Helläder nappa (extrautrustning)
Följande delar klädda i nappaläder: säten fram och bak, dörrsidorna med undantag för den översta delen, mittkonsol från instrumentpanelen och hela vägen bakåt, panelen under och vid sidan om rattstången, handskfackets utsida, B-stolpens nedre del samt förvaringsfacket runt växelspaken i mittkonsolen. Helläder i färgen "Champagner" har också en hatthyllan klädd i läder. Golvmatta och innertak som på delläderklädsel.

M5 helläder - alltid med läderklädd mittkonsol och dörrsidor

 

Helläder buffalo (extrautrustning)
Följande delar klädda i vattenbuffelläder: säten fram och bak, dörrsidorna med undantag för den översta delen, mittkonsol från instrumentpanelen och hela vägen bakåt, panelen under och vid sidan om rattstången, handskfackets
utsida, B-stolpens nedre del, förvaringsfacket runt växelspaken i mittkonsolen samt hatthyllan. Golvmatta och innertak som på delläderklädsel.

Läderklädd dörrsida i vattenbuffelskinn Siamgrau M5 3,6

 

Komplettläder nappa (extrautrustning)
Som helläder nappa, med följande tillägg i nappaläder: instrumentbrädan, dörrsidornas övre delar, A-, B- och C-stolpar komplett samt hatthyllan. Därtill innertak i nubuckläder och handskfacket klätt invändigt med mocka. Golvmatta i velour.


M5 3.8

Kombinationsklädsel Amaretta / Jaquard-tyg (standardklädsel)
Amaretta (syntetisk mocka av typ alcantara) : sätenas sidostöd, nackstöd fram och bak samt mittarmstöd.
Tyg: sätenas mittendelar samt inlägg i dörrsidorna fram och bak
Övrig inredning i konstläder samt golvmatta och innertak som vanlig 5-serie.

Kombinationsklädsel Amaretta/Jaquard-tyg M5 3,8 och M5 touring

 

Helläder nappa (extrautrustning)
Nappaläder: säten fram och bak, dörrsidorna med undantag för den översta delen, mittkonsol från instrumentpanelen och hela vägen bakåt, panelen under och vid sidan om rattstången, handskfackets utsida, B-stolpens nedre del samt förvaringsfacket runt växelspaken i mittkonsolen.
Helläder i kulören "Champagner" har också en hatthyllan klädd i läder. Golvmatta och innertak som på kombinationsklädseln.

Läderklädd hatthylla till inredning Champagner

 

Helläder buffalo (extrautrustning)
Följande delar klädda i vattenbuffelläder: säten fram och bak, dörrsidorna med undantag för den översta delen, mittkonsol från instrumentpanelen och hela vägen bakåt, panelen under och vid sidan om rattstången, handskfackets
utsida, B-stolpens nedre del, förvaringsfacket runt växelspaken i mittkonsolen samt hatthyllan. Golvmatta och innertak som på kombinationsklädseln.

Läderklädd dörrsida vattenbuffelskinn Anthrazit M5 3,8

 

Komplettläder nappa (extrautrustning)
Som helläder nappa, med följande tillägg i nappaläder: instrumentbrädan, dörrsidornas övre delar, A-, B- och C-stolpar komplett samt hatthyllan. Därtill innertak i nubuckläder och handskfacket klätt invändigt med mocka. Golvmatta i velour.

Innertak i nubuckläder på bilar med komplettläderinredning


M5 touring

Kombinationsklädsel Amaretta / Jaquard-tyg (standardklädsel)
Amaretta (syntetisk mocka av typ alcantara) : sätenas sidostöd, nackstöd fram och bak samt mittarmstöd.
Tyg: sätenas mittendelar samt inlägg i dörrsidorna fram och bak
Övrig inredning i konstläder.

 

Kombinationsklädsel Amaretta/Jaquard-tyg M5 3,8 och M5 touring

Helläder nappa (extrautrustning)
Följande delar klädda i nappaläder: säten fram och bak, dörrsidorna med undantag för den översta delen, mittkonsol från instrumentpanelen och hela vägen bakåt, panelen under och vid sidan om rattstången, handskfackets utsida, B-stolpens nedre del samt förvaringsfacket runt växelspaken i mittkonsolen. Golvmatta och innertak som på kombinationsklädseln.

M5 helläder - alltid med läderklädd mittkonsol och dörrsidor

 

*Informationen gäller bilar producerade för den europeiska marknaden. I Nordamerika såldes bilar med normal BMW-läderklädsel, d.v.s. säten fram och bak i läder och resterande inredning i konstläder. Europeiska bilar kunde också specialbeställas med sådan inredning (via BMW Individual).

M5 touring: vattenbuffelläder och komplettläder var möjligt via BMW Individual (Sonderpolsterung).