M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (9) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök

 

Hur service-intervallsystemet fungerar

Service-intervallet (SI) är ett system som räknar ut när det är dags för bilens nästa service. Systemet räknar själv ned med hjälp av parametrar som t.ex. bränsleåtgång och tid. Tiden till nästa service sjunker i takt med att de gröna rutorna slocknar i systemets visningsfält nedanför check-controlvisningen. På en nyservad bil lyser samtliga fem gröna rutor, och sedan räknar systemet ned i takt med att bilen brukas, när den sista gröna rutan har slocknat så tänds en gul ruta till höger med tillägget "Oil service" eller "Inspektion", då är det dags att bilen servas (motoroljeservice eller Inspektion). Överskrids tiden för service tänds en röd ruta, då är det rekommenderat att sluta bruka fordonet. Visas klocksymbol som tillägg så är det dags för bromsvätskebyte (alt. årsservice på vissa bilar). Servicen går enligt systemet Motoroljeservice, Inspektion I, motoroljeservice, Inspektion II, motoroljservice, Inspektion I o.s.v. osv. Första servicen efter inkörningskontrollen är alltid motoroljeservice, sedan följt av Inspektion I enligt mönstret ovan.

Fem gröna rutor indikerar nyligen utförd service

Körsträckan efter service bestäms helt av SI-systemet, men ett ungefärligt värde kan vara runt 10.000-12.000 km.