M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (8) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök

 

Hur ser man skillnad på 3,6 liters (S38B36) och 3,8 liters motorn (S38B38)?

Den utseendemässiga skillnaden mellan de båda kan kort beskrivas som följande. På S38B36 sitter det en plastkåpa på ventilkåpan som skyddar tändkablarna, vilket det inte gör på S38B38 som har ett system med en individuell tändspole för varje cylinder och således inte har några tändkablar. Ventilkåpan är också helt olik på de båda motorerna. Skillnaden åskådliggörs med nedanstående bilder.

S38B36

S38B38

_______________________________________________

Hur identifierar man ett EDCIII fjäderben och en stötdämpare med nivåreglering?

Ur körsynpunkt är det alltid av väsentlig betydelse att reducera stötar från vägbanan i så stor utsträckning som möjligt, samtidigt får inte stötdämpningen bli för mjuk och inverka på säkerhet och köregenskaperna. En konventionell stötdämpare har en kompromisslösning mellan komfort och säkerhet och man försöker få den att arbeta i ett brett område, men det är inte möjligt att få kompromissen gångbar i varje situation. På M5 3,8 och M5 touring sitter det som standard monterat ett fullt variabelt stötdämpningssystem som anpassar sig efter omständigheterna med hjälp av elektronik, s.k EDC (Elektronische Dämpfer Control). Systemet arbetar med olika parametrar, bl.a vägbanans beskaffenhet, fordonets last och hastighet samt rattutslag. På fordonet finns flera sensorer monterade för avläsning av dessa parametrar. Utseendemässigt kännetecknar sig ett EDC-fjäderben genom att ha en elektrisk kabelanslutning genom vilken värden matas till stötdämparen. Programlåsning av systemet (två program) är möjlig på bilar med Nürburgring-paket och systemet kontrolleras av en separat styrbox monterad under baksätet, strax bakom bilens startbatteri. Till de bakre stötdämparna sitter det automatisk nivåreglering, vilket även är fallet på M5 3,6. Den tidigare modellen använder sig dock av konventionell stötdämparteknik runt om med gastryck. Firma BOGE har tillverkat samtliga stötdämpare till M5.

EDC-stötdämpare bak med nivåreglering

Styrbox för EDC (återfinns monterad under baksätet)

EDC-fjäderben fram