M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (2) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök

 

Vanliga fel och brister på bilarna

En komplett servad och korrekt skött bil ska i regel inte ha några allvarliga slitage, men eftersom inte alla bilar är korrekt servade så kan det vara bra för spekulanter att känna till vanliga tekniska brister och fel. Här listas några av de mer vanligt förekommande felen.

  • Motor

        - läckage oljetrågspackning (korkpackning)
        - luftbälg insug torr och/eller sprucken, bör kontrolleras regelbundet!

        - ventilspel för stort, oljud (eftersatt service - ev. slitage kamaxlar)
        - mer än lovliga "ryckningar" vid 1500 rpm (kan tyda på dåliga tändstift)
        - kraftiga misständningar efter 6000 rpm (dåliga tändstift eller fördelare)
        - torra kilremmar (kan lätt gå av, ska bytas regelbundet!)
        - läckage vattenpump
        - sliten/läckande kamkedjesträckare (risk för att kamkedja "kuggar över")
        - insugspackningar M5 3,6 (läckage kan orsaka ojämn gång och dåliga avgasvärden)

Kamkedjesträckaren innehåller ett membran som kan börja läcka med tiden

  • Klimatanläggning mm

        - läckage kondensor (konvertering till R134a köldmedium upp tom -92 års modell)
        - fel på värmeventiler (enbart kalluft eller enbart varmluft tillgängligt)
        - kupéfläkt går endast i högsta hastighet (fläktresistor defekt)
        - kondensorfläkt ur funktion, rostangrepp (måste fungera för att kunna fylla klimatanläggningen)

  • Växellåda och övriga drivlina mm

        - missljud bottenstockslager vid landsvägsfart utan belastning (molande ljud)
        - missljud alt. skrap vid växlingar (synkroniseringsringar utslitna)
        - dunkande ljud från kardanaxel (stödlager defekt)
        - dunk från bakvagn vid exempelvis gaspådrag (silentblock utslitna)
        - koppling tar högt upp eller slirar vid växling (sliten lamell)

  • Chassi/Övrigt

        - läckage bakre stötdämpare (avser droppar under bilen - nivåreglering som "svettas" är helt normalt) 
        - felaktiga ej för M5 anpassade stötdämpare monterade vid reparation (från 535i eller dylikt)
        - glapp/lagerslitage i framvagn (styrleder, krängningshämmarstag, bärarmar)
        - stolsminne till elstol ej programmerbart/M-lampan lyser ej (trasig minneskontakt)
        - defekt belysning och funktion till vissa el-detaljer inne i bilen (färddator, elhissreglage mm)

 

        Motorskador

De motorskador som uppkommer brukar i de flesta fall kunna hänföras till kolvproblem. Särskilt vanligt förekommande är det på M5 3,8 och M5 touring (med den s.k. S38B38-motorn), där en (eller i undantagsfall flera) kolvar smälter i kanterna på grund av felaktig förbränning (bränsleblandningen blir för tunn) i kombination med mycket höga varvtal. Problemen kan till stor del förebyggas genom noggrann varmkörning och korrekt service enligt Inspektionsschema. Vidare bör detaljer som insugsbälgen (se ovan) och bränslespridare kontrolleras med jämna mellanrum. De kan också rengöras med ultraljud. Vid köp bör det även kontrolleras att bilens styrbox till insprutningssystemet (märkt Bosch Motronic och placerad längst bak till höger i motorrummet) är i fabriksutförande och inte en optimerad eftermarknadsprodukt (s.k. trimchip), då dessa kan orsaka att för maskinen olämpliga parametrar matas till motorelektroniken i syfte att förbättra gasrespons och prestanda. Det kan i värsta fall medföra att bränsleblandningen blir för tunn vilket orsakar spikningstendenser och kan förstöra kolvarna vid höga varvtal.

Frisk kolv S38B38

Skadad kolv S38B38

Övervarvningskyddet från fabrik är lagt vid 7250 +/- 50 rpm. Vid höjt övervarvningskydd (mer än 7300 rpm) kan man misstänka att styrboxen har ett trimchip monterat.
För att vidare skona motorn bör den alltid låtas kyla av efter en längre färd med höga varvtal. Det rekommenderas också att inte motorbromsa från alltför höga varvtal, då bränsleinsprutningen stängs av vid motorbroms och det kan orsaka hetta. Om problem med motorn misstänks kan ett kompressionsprov med fördel visa om något inte står rätt till. Utöver kolvproblemen är andra kända typer av motorskador haveri på vevstakslager (illalåtande rasslande ljud från vevaxeln), trasig topplockspackning och sprucket motorblock. Mycket av det kan förebyggas genom korrekt varmkörning och service.