M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (2) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök



Vad skiljer M5 från en vanlig 5-serie E34?

Exteriört - Stötfångarna fram och bak är helt olika de på en vanlig 5-serie. De är mer aerodynamiskt formade och i fronten finns två öppningar, varav en går till generatorkylning och den andra (höger sida) är igenlagd, men finns där av designskäl. Den främre stötfångaren finns i två utföranden; i början av 1990 omarbetades den till nytt utseende som sedan gällde fram till  produktionsstoppet i juli 1995. Det som skiljer är den mellersta delen där den första varianten har mer långtgående och grövre ribbor samt annorlunda täckkåpor. Nederdelen på stötfångaren är alltid kontrastlackad i grått eller svart, beroende på bilens färg. Över trösklarna sitter diskreta sidokjolar som också är kontrastlackade. Detsamma gäller den bakre stötfångarens nederdel. De nedre dörrlisterna breddar utåt, och är anpassade för sidokjolarna och lackerade i bilens färg (huvudkulör).

Kontrastlacken finns i några olika kulörer

Dimstrålkastare är standard på M5 med undantaget Winkelhock som har en lackerad kåpa över platsen där strålkastaren normalt sitter. Kännetecken för M5 är också den svarta konstfiberpanel som sitter monterad mellan bakljusen, och låset till bagageluckan, som är konstruerat att ligga i kant med panelen, olikt en vanlig 5-serie som har en mer traditionell kromknopp till lås.

En svart panel löper mellan bakljusen

De dubbla avgasrören är av rostfritt stål och har större diameter än de övriga 5-seriemodellerna.

Rostfria slutrör

Fälgarna är i lättmetall med avtagbart fälgcentrum och storlekarna är 8x17 tum runt om (för M5 touring 8x17 fram och 9x17 bak som standard). M-system I (turbindesign) till 3,6 liters versionen och M-system II (kaststjärnedesign) till 3,8 liters versionen och M5 touring. 1995 års modell har M Parallelleker fälgar, i storleken 8x18 fram och 9x18 bak.

Emblem med modellbeteckningen "M5" standardmonterades på alla bilar, men kunde avbeställas utan kostnad. Metalliclackerna kunde väljas utan pristillägg.



M5-emblem fram (monterades upp till och med 1994 års modell)

Interiört - BMW sportstolar var standardutrustning, manuellt inställbara (elstyrda som extrautrustning) inkl. ställbar säteslutning på båda sidorna och justerbart lårbensstöd. 1989 och 1990 års modeller (tyska marknaden) har dessutom M Technik baksäte som standard vilket innebar endast två sittplatser bak, åtskilda av en konsol i mitten, klädd i nappaläder och med integrerade förvaringsfack.

BMW sportstolar var standard till M5

Samtliga M5 hade även som standardutrustning;
- M Technik fotstöd på förarsidan
- svart skinnväxelspaksknopp med M-färgerna i hörnet och belyst växlingsschema
- sportläderratt (airbag som standardutrustning fr.o.m. 1993 års modell)
- handbromshandtag samt damaskerna till handbromsen och växelspaken i skinn
Därtill så var tröskellisterna alltid sådana med ///M5 emblem (vissa årsmodeller med M-färgerna). Bagagerumsklädseln var mjuk velour på de första årsmodellerna, för att senare ändras till en mer slitstark och hårdare variant. Färddatorn (stor version) var standard på alla M5, likaså elektriska fönsterhissar runt om, cigarettändare fram och bak, nackstöd i baksätet, främre läslampor och lastnät till bagageutrymmet.

Handbromshandtag samt damasker var alltid i läder oavsett klädselval

Instegslister med M5-beteckningen
 

Instrumenthuset omarbetades totalt för M5:an. Hastighetsmätaren är graderad till 300 km/h och varvräknaren till 8000 rpm. Bränsletanken var tio liter större än vanliga 5-serien, således var mätaren graderad till hela 90 liter. Nedanför varvräknaren ersattes bränsleförbrukningsmätaren med ett oljetemperaturinstrument, graderat mellan 50 och 150 grader C. Unikt för M5 var att mätarnålarna var röda till färgen istället för vita. Det elektroniska säkerhetssystemet Check-control var i likhet med 535i standardutrustning även till M5. 

M5 instrumenthus

Chassi - Sportigt avstämt chassi med lägre markfrigång. Hårdare och kortare fjädrar fram med MacPherson fjäderben och, på M5 3.6, konventionell typ av stötdämpare. M5 3.8 och M5 touring var som standard utrustade med adaptivt M chassi, vilket innebär elektroniskt reglerad hårdhet på stötdämparna runt om, s.k. EDC. Bakaxeln på alla M5 har automatiskt nivåreglerande stötdämpare och därtill anpassade fjädrar. M5:an har omkring 20mm lägre markfrigång framtill än en normal 5-serie och även något lägre baktill.
Framvagnens främre bärarmar är tillverkade i aluminium (upp t.o.m. -94) med hårdare bussningar och de bakre bärarmarnas bussning är också av en hårdare typ, enbart för M5:an. Krängningshämmarna är grövre än den normala 5-seriens. Diametern är 25mm fram och 18 mm bak. Beroende på utrustningsval fanns ytterligare något grövre krängningshämmare bak att tillgå. Styrstagen är i stål och identiska med den vanliga 5-serien E34.
M5 är standardutrustad med en varvtalsberoende servostyrning och en styrväxel med mer direkt styrrespons. Som extrautrustning fanns servotronic (hastighetsberoende servostyrning) tillgängligt.
Bromsarna blev uppgraderade efter bilens ökade vikt och prestanda. Bromsskivorna är ventilerade runt om (fr.o.m. oktober 1989) och i storleken 315x28 mm fram och 300x20 mm bak. 1995 års modell fick rejält uppgraderade bromsar i form av ok med fyra kolvar fram och bromsskivor i storleken 345x32 mm och 328x20 mm. Låsningsfritt bromssystem, ABS, var standard på alla tillverkade bilar. Viktfördelningen uppges till 50:50 mellan bilarnas fram- och bakaxel.