M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (5) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök

 

International E34 M5 register
(language SWE-ENG-GER)

- M5 3,6 LHD (HD91)
- M5 3,6 RHD (HD92)
- M5 3,6 US/LHD (HD93)
- M5 3,6 (South Africa built/HD98)
- M5 3,8 LHD (HC91)
- M5 3,8 RHD (HC92)
- M5 touring LHD (HJ91)
- M5 Sondermodelle
- M5 E34 i Sverige


Specifications and statistics
(language SWE-ENG-GER)

- exterior colours 3,6 LHD (HD91)
- exterior colours 3,6 RHD (HD92)
- exterior colours 3,6 LHD/USA (HD93)
- exterior colours 3,8 LHD (HC91)
- exterior colours 3,8 RHD (HC92)
- exterior colours touring (HJ91)
- country- & export versions
- model years (årsmodeller)
- upholstery (klädsel)

Tekniska specifikationer
(language SWE)

- om bilarna (specifikationer/färg/klädsel)
- skillnad mellan M5 och vanlig 5-serie E34
- olika stötfångare på M5
- olika ytterspeglar på M5
- fälgar/hjul

Utrustning
(language SWE)

- specialversioner av M5 E34
- 1995 års uppgradering
- inredningsdetaljer
- ovanliga klädslar
- M5 Individual
- extrautrustningslista
- utrustningshalten i bilarna?
- vad är Nürburgringpaketet?

Service/teknisk handledning
(language SWE)

- serviceprogram
- hur fungerar serviceintervallen?
- hur ska servicehäftet fyllas i?
- varmkörningsrekommendationer
- vanliga fel och brister
- identifiera originalkomponenter
- placering av modellbeteckningar
- klimatanläggning

 

 

 

 

M5 E34 specialversioner

Precis som på den samtida M-modellen E30 M3 så producerades det även små upplagor speciella versioner av E34 M5. De två första dök upp 1991 (M5 3.6) och var i likhet med E30 M3 också uppkallade efter tävlingsförare som vid tidpunkten körde för BMW Motorsport GmbH. Ytterligare en specialversion med 3.6-litersmotorn tillverkades, närmare bestämt de 15 sista bilarna, som levererades i tre olika utföranden till marknader runt Gulfområdet. Nästa specialversion på marknaden blev en variant av M5 3,8 som gjordes i samband med BMW Motorsports 20-årsjubileum 1992. Det hela avslutades med en serie specialbilar för den brittiska marknaden, bestående av de 50 sista tillverkade M5 Limousine av 1995 års modell i högerstyrt utförande. Nämnas kan också, att BMW Italien beställde en serie speciellt utrustade M5 touring-95 till den inhemska marknaden. Bilarna försågs med mycket tillval och utrustades i två olika utföranden via BMW Individual.

M5 Cecotto

Under våren 1991 såldes ett Exklusiv-paket från BMW Motorsport till M5. Bilarna uppkallades efter tävlingsföraren Johnny Cecotto, som även gett namn till M3 Cecotto. M5 Cecotto var ett exklusivt bygge av ädla material som t.ex. tvåfärgat nappaläder och högglanspolerat valnötsträ. Cecotto-bilarna erbjöds i två kulörer; Lagunengruen metallic (266) och Mauritiusblau metallic (287). Inredningen var bicolor nappa-helläder och erbjöds också i två versioner; pergament hell/pergament till färgkod 266 och silbergrau hell/silbergrau till färgkod 287. Inredningskulörerna var helt nya för M5. Inredningsfärgen pergament var närmast känd från 7-serien E32. Från 7-serien E32 (750i/iL) hämtades också de högglanspolerade träpanelerna i valnötsrot, som dekorerade Cecotto-bilarnas dörrsidor och instrumentbräda. Baksätet fick också en 7-seriedetalj, med det nya förvaringsfacket i mittarmstödet. Skinninredningen var utökad; förutom det som ingick i helläderutförandet innehöll den också läderklädd rattstång och rattnav, samt mittkåpan på originalratten läderklädd i bilens inredningskulör. Utrustningsnivån i övrigt var mycket riklig; elektrisk taklucka, solskyddsgardiner (elektrisk till bakrutan och mekaniska för de bakre sidorutorna), elektriskt inställbara framsäten med minne på förarsidan, stolsvärme fram och bak, klimatautomatik med mikrofilter och automatisk omluftskontroll, strålkastartvätt och servotronic. De flesta Cecotto-bilarna beställdes dessutom med ytterligare optioner från den ordinarie utrustningslistan. Cecotto-versionen byggdes i maj 1991 och kostade DM 25.000,- extra utöver en normal M5, som vid tidpunkten kostade DM 110.500.-. Modellen såldes inte i stor upplaga, endast 22 exemplar tillverkades av M5 Cecotto, varav 11st i Lagunengruen metallic och 11st i Mauritiusblau metallic (4st M5 Cecotto är kända i Sverige). Nedan bilder på grön M5 Cecotto med inredningsalternativet pergament hell /pergament.

Högglanspolerat valnötsträ

Bicolor klädsel Pergament/Pergament hell

Rattcentrum i läder Pergament

Reglage för elektrisk solgardin till bakrutan samt stolsvärme för baksätet


M5 Winkelhock

M5 Winkelhock uppkallades efter tävlingsföraren Joachim Winkelhock. Den introducerades och tillverkades parallellt med M5 Cecotto. Till skillnad från Cecotton så var Winkelhock inte exklusiv, utan helt sportbetonad. Lacken gick enbart i BMW mc-kulören 668 Schwarz II och med speciell ljus kontrastlack i 244 Sterlingsilber metallic (enbart för Winkelhock), d.v.s. inte Sebringgrau metallic som annars var original kontrastlack till en svart M5 3,6. Utsidan i övrigt var i Shadow Line design samt de bredare bakfälgarna i storleken 9x17 med 255/40R17 däck monterades som standard. Bilen viktoptimerades av BMW Motorsport med följande förändringar; mindre tank på 80L, mindre batteri 66Ah (vid beställd klimatanläggning användes normalt batteri), reducerat ljuddämpningsmaterial, samt bortfall av elektriska fönsterhissar bak, nackstöd bak, intensivrengöringen för vindrutan, dimstrålkastare och makeup-speglarnas belysning. Ca 40kg bilvikt sparades in på de modifieringarna. Inne i bilen monterades det två stycken Recaro SR sportsäten, manuellt inställbara och identiska med dem som monterades i M3 Sport Evolution. I likhet med Sport Evolution fick också Winkelhock M5:an en mockaklädd original M technik II ratt samt växelspaksknopp, handbromsgrepp och damasker klädda i mocka vilket ytterligare förstärkte sportkänslan. Klädseln var standard delläder i färgen Anthrazit, med svart nappaskinn i kanterna och tyg i Motorsport-kulörer i mitten. Inredningen kompletterades med röda säkerhetsbälten fram och bak, unikt för M5 Winkelhock. M5 Winkelhock kostade DM 2500.- utöver baspriset för en normal M5.



Schwarz II med speciell kontrastlack i Sterlingsilber metallic



Röda säkerhetsbälten samt mekaniska fönsterhissar
 

M5 20 Jahre Motorsport GmbH

20 Jahre Motorsport är den enda vänsterstyrda specialversionen av M5 med 3,8 liters motorn. Den tillverkades vid BMW Motorsport GmbH:s 20 års-jubileum 1992. Den liknade till viss del M5 Winkelhock men hade annan klädsel och färg samt var inte lika mycket viktoptimerad. Alla 20 Jahre lackerades i färgen Mugellorot (274), då en kulör unik för M-modellerna. Kontrastlacken var Schwarz II (668). Bilarna fick en speciell inredning, som i grunden var en antracitfärgad Amaretta/tyg kombination, men med vissa modifikationer; tyg med M-symboler i mitten av sätena och i dörrsidorna, två Recaro SR säten (samma som i M5 Winkelhock) med bältessträckare, samt velour-golvmattor med röda kantsömmar. Ratt, växelspaksknopp, handbromshandtag och damasker var klädda i mocka med röda sömmar. Säkerhetsbältena var även här röda till färgen men nu med insydd BMW Motorsport text. Paneler med kolfibervävnad fanns i dörrarna och instrumentbrädan. Fälgstjärnorna till M-system II originalfälg lackades i Schwarz II istället för den vanliga silverfärgen. Ytterspeglar var nya, s.k. M aerodynamik (samma design som E36 M3). Det s.k. Nürburgring-paketet ingick också samt Shadow Line och fabriksstereo. Endast 20 st bilar tillverkades (i oktober 1992). Priset var DM 8500.- utöver baspriset för en normal M5 3,8.