M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (11) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök


Olika typer av ytterspeglar på M5

I standardutförande har M5:an samma utseende på ytterspeglarna som en vanlig E34 5-serien och det vill säga en elmanövrerad spegel som är lackerad i bilens kulör. M5:ans spegelglas är därtill alltid eluppvärmt som standard. Från produktionsstarten och fram till september 1992 så ser speglarna ut som bilderna nedan visar.

Ytterspegel - äldre utförande (t.o.m. september 1992)

Ytterspegel - äldre utförande (t.o.m. september 1992)

Minnesfunktionen på bilar med elektrisk stolsinställning (extrautrustningskod 459) gäller även speglarnas inställning. Spegelelektroniken är således annorlunda på en bil med manuell stolsinställning.

Från och med september 1992 så ändrades designen på speglarna till en mer aerodynamisk och vindbrusreducerande modell. Ändringen gäller de 92:or som ligger allra sist i produktionen och sedan framåt från 1993 års modell och ända till produktionsstoppet. Spegeln försågs med en svart inre del i konstfiber och en plastram försedd med en ruggad yta, "plastnoppror", som reducerar brusljudet in i kupén. Speglarna i övrigt var lackerade i bilens kulör och som tidigare både elektriskt justerbara och med eluppvärmt glas. Spegelinställningen är integrerat i stolsminnet även här, om elektrisk stolsinställning beställdes.

Ytterspegel - nyare utförande (fr.o.m. september 1992)

Ytterspegel - nyare utförande (fr.o.m. september 1992)

Från och med 1993 års modell kunde man som extrautrustning (kod 784) beställa M5 med de så kallade M aerodynamikspeglarna, en sportspegel av mindre modell, helt lackerad i bilens kulör. Aerodynamikspeglarna är som standardspeglarna också eluppvärmda och eljusterade, en skillnad mot standarspeglar är dock att de inte kan vikas in mot rutan, till exempel vid parkering på trånga ytor.
M aerodynamikspeglar blev ett vanligare tillbehör ju längre tiden gick. En allmän missuppfattning är att de var standard på 1995 års modell, men faktum är att de var extrautrustning hela tiden. 204 av de 404 st tillverkade vänsterstyrda M5 -95 (Limousine) utrustades med aerodynamikspeglarna.

Innan speglarna infördes som extrautrustning så sågs de först på jubileumsmodellen "20 Jahre BMW Motorsport GmbH", som ett rent specialtillbehör från BMW Individual till den modellen. 20 Jahre versionen var av 1992 års modell, tillverkades i oktober 1992, två månader innan spegeln dök upp som tillval till de normala M5:orna. Spegeldesignen var närmast känd från E36 M3 och E31 850CSi.

M Aerodynamikspegel (tillgänglig som extrautrustning fr.o.m. årsmodell 1993)

M Aerodynamikspegel (tillgänglig som extrautrustning fr.o.m. årsmodell 1993)

Spegelutförandet är alltid detsamma på både limousine och touring, det förekommer i det avseendet inga skillnader mellan de båda karosseriutförandena. M aerodynamikspeglar var tillgängligt som extrautrustning också för M5 touring under samma period som för limousine (årsmodell 1993-1995). Årsmodell 1992, med undantaget 20 Jahre modellen, är bara utrustad med standardspeglar. Detsamma gäller även samtliga exemplar av M5 3.6, denna har också enbart den äldre versionen av ytterspegel.