M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (8) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök
 Alla forum
 BMW M5 - Modellspecifika forum
 Allmänt om M5 E34
 Registrering

Nästlad vy
Författare Ämne  
Lantz

Status: offline

Postat - 2018/09/17 :  14:11:00 Visa profil Sänd Lantz privat meddelande Lägg Lantz till kompislistan
Hej!

Det ar sa att BEC 210 kommer snart att bli Belgisk medborgare. Har inte salt henne utan skall omregistera henne har nere sa jag far lite mer anvandning for bilen. Hon ar dessutom i Holland for tillfallet for en ordentlig renovering. Slanger upp en trad har nar den ar klar (om ett par veckor).

Har en fraga: kan man fa reda pa datum for forsta ibruktagande i Tyskland? Mitt registrerings bevis namner bara nar bilen togs i bruk i Sverige (dvs 1995) och namner inget om nar det togs i bruk i Tyskland (antar i 1992). Har i Belgien kan man regga en bil som oldtimer (mindre skatt, mindre forsakring) om den overstiger 25 ar ifran forsta ibruktagande. Med 1995 som datum gor den inte det och jag vill bevisa for myndigheten att bilen togs is bruk flera ar innan i Tyskland.

Tacksam for tips!

Mvh,

Lantz

Land: Belgium  ~  inlägg: 1103  ~  Medlem sedan: 2006/08/13  ~  Senaste besök: 2018/12/10 Varsko moderator 
Stephan735i

1   Postat - 2018/09/17 :  22:11:23 Visa profil Klicka för att se Stephan735i sin MSN Messenger adress Sänd Stephan735i privat meddelande Lägg Stephan735i till kompislistan
» Ämne: Re: Registrering
Kalle har uppgifter på uttagsdatum på många M5 Touring = BMW Tyskland har uppgift på när garantin började löpa. Jag fick reda på vilken handlare som sålt en 520i Touring-95 ny. Den handlaren sm sålde den M5an ny borde kunna hjälpa till. Annars hör med Flensburg om uppgifter för första registrering. Står det något datum i serviceboken?

540i/6 E34 tillverkades i 3203 exemplar i 6st versioner, knappt 1296st stannade på den Europeiska kontinenten, ingen såldes ny i Sverige, 72st byggdes i Sydafrika för den inhemska marknaden.

Land: Germany  ~  inlägg: 1534  ~  Medlem sedan: 2005/11/13  ~  Senaste besök: 2018/12/02 Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
Lantz

2   Postat - 2018/09/17 :  23:23:41 Visa profil Sänd Lantz privat meddelande Lägg Lantz till kompislistan
Tack Stephan. Skall kolla serviceboken men den är i Sverige med alla andra papper förutom regbeviset som jag har här. Har också en kass kopia på farhzeurgschein och brief, men den är riktigt svår att tyda pga av den låga kvalitet - antar att originalet ligger hos besiktningen där registreringsbesiktningen gjordes (verkar som bilen först gick till Uppsala trakten).

Tacksam för all info / tips jag kan få.

En tvist till är att de skall införa en "low emission zone" i bryssel, och det kommer att bli totalförbud f.o.m 1 Januari att köra en bil med Euro eller Euro 1 bemärkning. Får ta reda på mer info men får kanske skrota hela iden att regga den här om jag inte får köra. Segt!

Land: Belgium  ~  inlägg: 1103  ~  Medlem sedan: 2006/08/13  ~  Senaste besök: 2018/12/10 Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
Lantz

3   Postat - 2018/09/18 :  17:31:47 Visa profil Sänd Lantz privat meddelande Lägg Lantz till kompislistan
For er som kanske ar ute efter aldre dokument, sa har jag idag ringt till Bilprovningen, Transportstyrelsen, och "Strassenverker" i Tyskland.

Kortfattat arkiverar bilprovningen dokument i 8 ar sedan destrueras dom. Samma galler i Tyskland. Finns alltsa inga orginal papper kvar fran den tiden. Om bilen kom till sverige innan 1994 kan man ha tur med att soka pa riksarkivet. Jakligt dumt att bilprovningen fick behalla orginalen och agarna en kopia (borde ju varit tvartom).

Blir att overtala myndigheten har med papper fran BMW nar bilen tillverkades, kopia pa fahrzeugbrief, samt servicebok.

Lantz

Land: Belgium  ~  inlägg: 1103  ~  Medlem sedan: 2006/08/13  ~  Senaste besök: 2018/12/10 Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
m5toureg

4   Postat - 2018/09/18 :  21:14:38 Visa profil Sänd m5toureg privat meddelande Lägg m5toureg till kompislistan
Vid förfrågan ger BMW Arkiv besked om leveransdag samt till vilken
återförsäljare bilen levererades. Leveransdag brukar vara samma som
EZ dvs första reg datum.
Enligt TS = fordonsår 1992 = enligt EU regelverket är fordonsår, året
när bilen registrerades för första gången ( alltså INTE tillverkningsåret)
-
without engagement -

Land: Sweden  ~  inlägg: 3996  ~  Medlem sedan: 2005/09/11  ~  Senaste besök: i går Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
Stephan735i

5   Postat - 2018/09/18 :  22:05:04 Visa profil Klicka för att se Stephan735i sin MSN Messenger adress Sänd Stephan735i privat meddelande Lägg Stephan735i till kompislistan
I Sverige på svensksåldabilar är fordonsår det året fordonet byggdes, på import behöver man visa vilket år fordonet byggdes.

Kan bli väldigt fel om bilen stått länge eller ännu värre importerades som Lantz men är helbilsgodkänd. Tänker på en 750i-95 som togs i trafik 1998 och en 740i-97 tillverkad 1996 som kom till Sverige 2000, står som fordonsår 2000 i registret.

Jörgen Johansson hjälper transportstyrelsen starta registervård. Idag mailade han 100 BMW som har fel chassinummer i bilregistret och det finns många många fler fordon.

Stephan

540i/6 E34 tillverkades i 3203 exemplar i 6st versioner, knappt 1296st stannade på den Europeiska kontinenten, ingen såldes ny i Sverige, 72st byggdes i Sydafrika för den inhemska marknaden.

Land: Germany  ~  inlägg: 1534  ~  Medlem sedan: 2005/11/13  ~  Senaste besök: 2018/12/02 Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
m5toureg

6   Postat - 2018/09/19 :  10:18:11 Visa profil Sänd m5toureg privat meddelande Lägg m5toureg till kompislistan
Rubriken ’första registreringsdatum i utlandet’ vid import har
tagits bort i bilregistret/Transportstyrelsen och ersats av begreppen
’fordonsår/modellår’ istället ??
Det där med ’modellår’ och ’tillverkningsdatum’ har ju länge varit
besvärligt att förstå för ’gemene man’ MEN är detta
mera begripligt nu ? Det ser inte ut så ?

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-varfor-inte-modellar
här har vi ’problemet’ i ett nötskal
Fordonsår definieras i 1 kap. 5 § vägtrafikskattelagen (2006:227):
”Med fordonsår avses uppgift i vägtrafikregistret som anger ett fordons årsmodell eller,
om sådan uppgift saknas, tillverkningsår. Om båda uppgifterna saknas i registret,
avses med fordonsår det år under vilket fordonet första gången togs i bruk”.
http://www.vibilagare.se/reportage/oklart-kring-nya-bilens-modellar

hur kan vi hjälpa ’Lantz’ ?
leveransdagen i Tyskland enligt BMW bör kunna
vara en ledtråd o är förmodligen lika med 1. reg. datum

Redigerat av - m5toureg den 2018/09/19 13:16:37

Land: Sweden  ~  inlägg: 3996  ~  Medlem sedan: 2005/09/11  ~  Senaste besök: i går Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
Lantz

7   Postat - 2018/09/19 :  12:02:54 Visa profil Sänd Lantz privat meddelande Lägg Lantz till kompislistan
Tack alla.

Tror jag kan losa detta da min service bok namner att "erstzulassung" ar 30.12.92, vilket stammer med min daliga kopia pa Fahzeugschein. Har aven pratat med garaget som utfor renoveringen och dom har erbjudit sig att fa ett papper fran BMW nar bilen tillverkades (09.01.92 enligt infon jag fatt pa forumet) och, forhoppningsvis, nar den forst reggades. Tycker att detta borde racka for att bevisa att bilen inte ar ifran 1995. Fortsattning foljer...

Mvh,

Lantz

Lantz

8   Postat - 2018/10/10 :  18:47:47 Visa profil Sänd Lantz privat meddelande Lägg Lantz till kompislistan
Onyttigt vetande: efter en massa fram och tillbaka mellan bilprovningen och transportstyrelsen sa har bilprovningen nu gatt med pa att uppdatera med forsta ibruktagandet i utlandet. Skickade dem (via mail) kopia pa fahrzeugschein/brief och serviceboken. Sedan ar det transportstyelsen som ska skicka ut en ny kopia pa reg beviset - vilket dem har lovat att gora. Verkar som jag snart kommer att ha det jag behover for att regga i Belgien. Fo maste saga att jag fick bra service hos bade bilprovningen och transportstyrelsen - had aldrig funkat lika bra har kan jag lova.

Hamtar M5:an i Hollan pa Lordag. For er som ar nyfikna kan man fojla garagets uppdateringar pa faceboolk eller IS under namnet "The Engineer's Garage". Lagger upp nagra bilder har nasta vecka.

Mvh,

Lantz

Gemini__

9   Postat - 2018/10/19 :  08:59:12 Visa profil Besök Gemini__'s hemsida Sänd Gemini__ privat meddelande Lägg Gemini__ till kompislistan
Skönt att det löste sig förhållandevis smidigt. Låter spännande med renovering - detta måste följas. =)

Trevlig helg.

Mvh
Thomas

bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Land: Sweden  ~  inlägg: 1551  ~  Medlem sedan: 2005/09/05  ~  Senaste besök: 2018/10/31 Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
  Ämne  

Hoppa till:

M5Portal.com © www.m5portal.com Gå till toppen av sidan...
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000