M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (4) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök
 Alla forum
 Off-topic
 Off-topic
 Leta efter Vin-kod på 750iL-87
   
   

Nästlad vy
Författare Ämne  
igelkotten


 Status: offline

 Postat - 2018/03/28 :  19:21:35 Visa profil Sänd igelkotten privat meddelande Lägg igelkotten till kompislistan
Registret över alla tillverkade E34 M5 här är fantastiskt bra med chassinummer till alla tillverkade bilar. Finns det motsvarande lista på andra sidor för andra modeller där chassinummer finns angivna? Är lite sugen på att se om jag kan hitta specen till den E32 750iL från 87 min far köpte och som jag växte upp i (innan den byttes in mot M5an 94). Den var vit med röd läderklädsel vilket det säkert fanns fler av men då den levererades i München bör den ha med aussenschutzentfall i utrustningslistan och kanske går att särskilja från andra.

Redigerat av - igelkotten den 2018/03/28 19:25:55

 Land: Sweden  ~  inlägg: 108  ~  Medlem sedan: 2009/09/20  ~  Senaste besök: Idag Varsko moderator 
m5toureg


 Status: offline

 1   Postat - 2018/03/29 :  13:45:26 Visa profil Sänd m5toureg privat meddelande Lägg m5toureg till kompislistan
» Ämne: Re: Leta efter Vin-kod på 750iL-87
@igelkotten
är problemet att E32 750iL aldrig haft ett svenskt reg nr någongång, eller.... ??

 Land: Sweden  ~  inlägg: 4047  ~  Medlem sedan: 2005/09/11  ~  Senaste besök: Idag Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
igelkotten


 Status: offline

 2   Postat - 2018/03/29 :  17:07:15 Visa profil Sänd igelkotten privat meddelande Lägg igelkotten till kompislistan
» Ämne: Re: Leta efter Vin-kod på 750iL-87
Japp. Köpt i München och lämnades som inbyte vid köpet av M5an

 Land: Sweden  ~  inlägg: 108  ~  Medlem sedan: 2009/09/20  ~  Senaste besök: Idag Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
m5toureg


 Status: offline

 3   Postat - 2018/03/29 :  20:56:50 Visa profil Sänd m5toureg privat meddelande Lägg m5toureg till kompislistan
» Ämne: Re: Leta efter Vin-kod på 750iL-87
@igelkotten
finns det verkligen inget papper kvar någonstans av vilken det
framgår vilket FGN/VIN det var...? köpehandlingarna av M5 ?
står där inte vilken bil det var de tog in som inbytesbil ??
-
https://www.netcarshow.com/bmw/1987-750il/

 Land: Sweden  ~  inlägg: 4047  ~  Medlem sedan: 2005/09/11  ~  Senaste besök: Idag Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
Stephan735i


 Status: offline

 4   Postat - 2018/03/30 :  21:57:35 Visa profil Klicka för att se Stephan735i sin MSN Messenger adress Sänd Stephan735i privat meddelande Lägg Stephan735i till kompislistan
» Ämne: Re: Leta efter Vin-kod på 750iL-87
igelkotten: Kul att du frågar om något jag kan svara på:). Jag bad Jörgen för ett tag sedan om listorna på alla 750 E32 (LHD Europa, saknar RHD och delar av USA).

Men angående din fråga så producerades det 11st 750iL GC81 i färgen 146 Alpinweiss med 239 Cardinalrot leder under året 1987 (1988årsmodell) av dessa var 8st i L822A Golf-version och 1st i L807A Japan-version och endast 2st utan landversion (Väst-Tyskland hade ingen landversion på den tiden) så det handlar om 2 möjliga bilar.

Bilarna är följande:

2215716-870918 med utrustning, 213, 226, 235, 240, 302, 401, 494 och 663

2215758-870922 med utrustning, 209, 213, 240, 302, 320, 464, 488, 489, 494, 570 och 663.

Frågorna blir då, hade bilen taklucka, modellbetäckning, diffspärr, dragkrok, svankstöd till framstolarna, sportchassi, skisack eller inte?

Båda hade ASC, airbag, larm, värmesitsar fram och samma stereo.

Den först producerade 750:in var för övrigt en IL GC81 i färgen 139 Bronzitbeige metallic med Individualinredning och den lämnade Dingolfing 1986-11-18. Vilket innebär att den 750 som visades i Paris tidigare 1986 var en prototyp med antingen egen VIN-serie eller saknade VIN.

Med vänlig hälsning Stephan
 
540i/6 E34 tillverkades i 3203 exemplar i 6st versioner, knappt 1296st stannade på den Europeiska kontinenten, ingen såldes ny i Sverige, 72st byggdes i Sydafrika för den inhemska marknaden.

 Land: Germany  ~  inlägg: 1541  ~  Medlem sedan: 2005/11/13  ~  Senaste besök: 2019/05/17 Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
igelkotten


 Status: offline

 5   Postat - 2018/04/01 :  12:39:24 Visa profil Sänd igelkotten privat meddelande Lägg igelkotten till kompislistan
» Ämne: Re: Leta efter Vin-kod på 750iL-87
Va fantastisk du är Stephan! :-D

Det måste med andra ord ha varit 2215758 då bilen saknade taklucka, modellbeteckning och släpvagnskoppling och den övriga utrustningen stämmer överens med mitt minne.

Vet du när de första 750 började tillverkas om man bortser från förseriebilar och mässbilar? När jag slumpvis söker på tidigare Vin-nummer så verkar produktionen varit igång ett tag men första testerna i pressen är från september, dvs samtidigt som vår 750 tillverkades.

Prod. Date 1987-09-22
Type 750IL (EUR)
Series E32 (7 Series)
Body Type LIM
Steering LHD
Engine M70
Displacement 5.00
Power 220kw / 299hp
Drive HECK
Transmission Automatic
Colour ALPINWEISS (146)
Upholstery (0239)

S209A Differential Lock 25
S213A Hill Descent Control HDC
S240A Leather Steering Wheel
S302A Alarm System
S320A Deleted Model Lettering
S464A Ski Bag
S488A Lumbar Support Driver And Passenger
S489A Lumbar Support Passenger Electr
S494A Seat Heating Driverpassenger
S570A Reinforced Power Supply
S663A Radio BMW Professional

 Land: Sweden  ~  inlägg: 108  ~  Medlem sedan: 2009/09/20  ~  Senaste besök: Idag Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
igelkotten


 Status: offline

 6   Postat - 2019/01/06 :  00:01:27 Visa profil Sänd igelkotten privat meddelande Lägg igelkotten till kompislistan
» Ämne: Re: Leta efter Vin-kod på 750iL-87
Hittade beställningsdokumentet för 750iL i samband med att beställningen av M5an dök upp. Beställningen gjordes 10 november 1986 så måste varit en seg väntan inför leverans nästan ett år senare. Grundpriset var 104 385,96 D-mark (exkl moms på 14%).

Voll-leder Cardinalrot 6578,5 D-mark

S209A Differential Lock 25 1184,21 D-mark
S213A Hill Descent Control HDC 68,42 D-mark
S240A Leather Steering Wheel
S302A Alarm System. 429,82 D-mark
S320A Deleted Model Lettering
S464A Ski Bag 171,05 D-mark
S488A Lumbar Support Driver And Passenger 276,32 D-mark
S489A Lumbar Support Passenger Electr 276,32 D-mark
S494A Seat Heating Driverpassenger 434,21 D-mark
S570A Reinforced Power Supply 68,42 D-mark
S663A Radio BMW Professional 1763,16 D-mark

Det som finns med i beställningen men inte i listan ovan är
Airbag för föraren, 2105,26 D-mark
Automatische Stabilitetätskontrolle (Antispinn) 1184,21 D-mark
Kasettfack mellan stolarna 61,40 D-mark

Slutsumma med utrustning och moms blev 135 450,99.

Dyrt med airbag på den tiden..

När bilen byttes in i samband med beställningen av M5an hösten 1993 och med cirka 20 000 mil på mätaren värderades den till 25 000 D-mark.

 Land: Sweden  ~  inlägg: 108  ~  Medlem sedan: 2009/09/20  ~  Senaste besök: Idag Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
  Ämne  

Hoppa till:

M5Portal.com © www.m5portal.com Gå till toppen av sidan...
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000