M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (8) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök
 Alla forum
 M5-forum för allmän diskussion
 M5-konkurrenter & samtida prestandabilar
 Reparera BMW MK4 GPS-läsare själv?

Nästlad vy
Författare Ämne  
HD91

Status: offline

Postat - 2019/01/06 :  16:49:44 Visa profil Besök HD91's hemsida Sänd HD91 privat meddelande Lägg HD91 till kompislistan
Kan man göra detta? Givetvis går det, men jag menar om en person med mindre kompetens inom området kan göra det?
Har ett antal MK4or och ingen funkar som den ska tycker jag. Den som funkar bäst kan ibland starta om under färd vilket är irriterande. Den andra funkar 50/50 och den sista går inte alls. Den säger att M5ans position är utanför Trondheim när den står i garaget här i Karlstad. Den sista hittar heller inga kartor. Reparation på ebay är minst 2000 kr.
Verkar vara läsfel och antar att MK4:an har en ganska kass laser? I två av fallen har dom börjat fungera sämre efter att en skiva som är icke-original lagts in.
Kan man byta lasern utan att sabotera hela enheten?

Land: Sweden  ~  inlägg: 4080  ~  Medlem sedan: 2005/09/03  ~  Senaste besök: i går Varsko moderator 
dawwe

1   Postat - 2019/01/06 :  17:01:50 Visa profil Besök dawwe's hemsida Sänd dawwe privat meddelande Lägg dawwe till kompislistan
» Ämne: Re: Reparera BMW MK4 GPS-läsare själv?
Det där med att den tror att bilen står nån annanstans känner jag igen. När jag monterade MK4 i Oxford så trodde GPS att bilen stod nånstans i Hannover trakten (köpte min MK4 från ebay.de). Iaf jag vet inte vad min bror gjorde men det var nån sorts "hem inställning"? Numera funkar den som den skall. Så kolla runt i menyerna, vilket du säkert redan gjort... Var även jag inne på att byta "laserenhet" på mina. Laserenheterna finns att köpa på tex aliexpress.com, finns även kompletta optiska enheter att köpa. Jag mejlade lite med en som sålde kompletta optiska enheter (typ 80-90 $) o fick till svar att det var begagnade (men med ny laserenhet?)? Att byta optisk enhet klarar "vem som helst" av, att byta endast laserenheten innefattar även viss lödning har jag för mig. Eftersom båda min Mk4 fungerar som de skall så avstod jag att "renovera" de trots allt. Däremot så öppnade jag båda, o det fanns gott om "färgrester" från skivorna inne i de optiska enheterna. Dessa rester kommer från skivans tryckta ovansida, trycket (färgen) lossnar helt enkelt i flagor med tiden o hamnar inne i den optiska enheten. Så börja med att kolla efter dessa färgrester, rengör grundligt ("tryckluft" främst).

Redigerat av - dawwe den 2019/01/06 17:03:59

Land: Hungary  ~  inlägg: 1924  ~  Medlem sedan: 2007/02/15  ~  Senaste besök: Idag Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
HD91

2   Postat - 2019/01/06 :  17:10:30 Visa profil Besök HD91's hemsida Sänd HD91 privat meddelande Lägg HD91 till kompislistan
Bra dawwe! Jag ska kolla inställningar och även testa rengöring. Hur öppnar man dom? Vad behövs det för verktyg?

Land: Sweden  ~  inlägg: 4080  ~  Medlem sedan: 2005/09/03  ~  Senaste besök: i går Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
dawwe

3   Postat - 2019/01/06 :  17:17:59 Visa profil Besök dawwe's hemsida Sänd dawwe privat meddelande Lägg dawwe till kompislistan
Minns jag rätt så sitter metall-locken bara "dit snäppta", eller om det var nån eller några skruvar som skulle bort. Börja iaf med att ta bort fronten i plast. Enheterna är enkla att öppna, kika lite på de så förstår du hur man skall göra :)

Land: Hungary  ~  inlägg: 1924  ~  Medlem sedan: 2007/02/15  ~  Senaste besök: Idag Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
HD91

4   Postat - 2019/01/06 :  17:19:18 Visa profil Besök HD91's hemsida Sänd HD91 privat meddelande Lägg HD91 till kompislistan
Är det här den optiska enheten man behöver? Inte så många hundralappar upp från en separat laser, så är väl en bättre väg att gå då. Dessutom slår staten och PostMord på ytterligare kostnader om man köper utanför tullunionen, vilket verkade vara var de flesta befann sig.

https://www.ebay.com/itm/DVD-LAUFWERK-DVD-M5-BMW-MK4-E39-E65-E90-E60-LOADER-DVD-m3-5/253236080294?hash=item3af60beea6:g:ZmgAAOSw2jBZ35xd:rk:36:pf:0

Land: Sweden  ~  inlägg: 4080  ~  Medlem sedan: 2005/09/03  ~  Senaste besök: i går Varsko moderator  Gå till toppen av sidan
dawwe

5   Postat - 2019/01/06 :  17:27:02 Visa profil Besök dawwe's hemsida Sänd dawwe privat meddelande Lägg dawwe till kompislistan
Du måste öppna enheten o läsa på den vilken som sitter i. Taget ur minnet så är det M3.5 (eller var det 4.6?) som sitter i Mk4...

Redigerat av - dawwe den 2019/01/06 17:32:56

dawwe

6   Postat - 2019/01/06 :  17:27:51 Visa profil Besök dawwe's hemsida Sänd dawwe privat meddelande Lägg dawwe till kompislistan
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=dvd+m3.5&_sacat=0

HD91

7   Postat - 2019/01/06 :  17:56:11 Visa profil Besök HD91's hemsida Sänd HD91 privat meddelande Lägg HD91 till kompislistan
Öppnade locket och tittade. DVD M3 4.6 sitter i den här.
Inget skräp i läsaren heller tyvärr. Lutar åt kass laser.

dawwe

8   Postat - 2019/01/06 :  18:07:59 Visa profil Besök dawwe's hemsida Sänd dawwe privat meddelande Lägg dawwe till kompislistan
Ja de brukar kunna bli "slitna". Som sagt det finns nya laserenheter, det är dock en hel del jobb att byta de. Finns även kompletta optiska enheter som annonseras som "nya" men jag är skeptisk, möjligen att de har bytt laserenheten... Iaf det är en sådan kompletta optisk enhet jag hade satsat på, de är relativt lätta att byta, se bara till att köpa av nån som lämnar garanti, brukar kunna vara si-o-så med det från Kina...

Även mina läsare verkade vara "rena" det var först när man blåste in i de som man upptäckte att de inte var det...

Redigerat av - dawwe den 2019/01/06 18:10:32

HD91

9   Postat - 2019/01/06 :  18:23:31 Visa profil Besök HD91's hemsida Sänd HD91 privat meddelande Lägg HD91 till kompislistan
Både övre och nedre locket är ditsnäppt som sagt. Sen är det 4st torx T8 som håller den optiska enheten. Den verkar enkel att byta, om man hittar en till bra pris, samt med garanti då.

dawwe

10   Postat - 2019/01/06 :  18:30:20 Visa profil Besök dawwe's hemsida Sänd dawwe privat meddelande Lägg dawwe till kompislistan
Snyggt! Minnet sviker lite märker jag, fronten kan sitta kvar . Jag har för mig för att loss den optiska enheten så skall två kablar lossas, den ena är en typ 2 cm bred "bandkabel", man lossar den genom att skjuta den brunfärgade (?) delen av kontakten bakåt, sedan drar man loss kabeln i samma riktninig. Den andra (2 polig endast om jag minns rätt) måste man dra bakåt genom att pilla med naglarna i kanterna på själva kontakthuset, drar man i kabeln så kan kablarna åka ur kontakthuset, inget roligt...

HD91

11   Postat - 2019/01/06 :  18:47:21 Visa profil Besök HD91's hemsida Sänd HD91 privat meddelande Lägg HD91 till kompislistan
Japp, det var 2 kablar. Den bruna fick man lyfta en bygel uppåt för att lossa och den andra pilla i kanten som sagt, tills hela kontakten följer med. Hoppas jag inte hade sönder något, men kändes bra
För att byta enbart lasern är det 4 punkter som måste lödas. Letar dock i första hand en hel enhet, ny och med iaf 1 års garanti.

dawwe

12   Postat - 2019/01/06 :  18:51:45 Visa profil Besök dawwe's hemsida Sänd dawwe privat meddelande Lägg dawwe till kompislistan
Ny enhet kan man nog glömma, de som påstår det tänjer på sanningen, dvs lasern är säkerligen ny men inte hela enheten som sådan. Men så länge man får garanti och den fungerar 100% oavsett om man använder en bränd kartskiva eller en originalskiva så är allt i sin ordning

HD91

13   Postat - 2019/01/06 :  19:45:02 Visa profil Besök HD91's hemsida Sänd HD91 privat meddelande Lägg HD91 till kompislistan
Ja precis, kör du enbart med BMW-skivor eller har du testat andra?

dawwe

14   Postat - 2019/01/06 :  21:32:25 Visa profil Besök dawwe's hemsida Sänd dawwe privat meddelande Lägg dawwe till kompislistan
Jag har bara originalskivor typ från 2007, vilka fungerar bra. Jag har dock laddat ner High2017 kartor vilka jag skall bränna så smått. Jag har uppdaterat båda enheterna till senaste mjukvaran, och vad jag kunnat läsa mig till så är det som så att om lasern är dålig så kommer den ha svårt att läsa brända CD-skivor (uppdateringen brände jag på CD-skivor), gick utan minsta problem i båda fallen så det lutar åt att jag inte kommer ha bekymmer med brända DVD-skivor?

Ämne  

Hoppa till:

M5Portal.com © www.m5portal.com Gå till toppen av sidan...
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000